Case
Genbrugsemballage på Roskilde Festival
Kunde
Roskilde Festival er en af Europas største musikfestivaler og Danmarks største kultur- og musikbegivenhed. Festivalen er drevet af en nonprofitorganisation, hvor overskuddet går til velgørende formål, og der lægges stor vægt på bæredygtighed og fællesskab.
Situation
Hvert år tiltrækker festivalen op mod 130.000 deltagere, hvilket midlertidigt gør festivalområdet til Danmarks femtestørste by — og dermed genereres der også en masse affald. I 2023 og 2024 bidrog vi til festivalens grønne omstilling ved at levere genbrugskaffekopper med målet om at reducere engangsaffald og skabe en mere bæredygtig kaffeløsning for festivalens mange gæster og frivillige.
Hør hvad kunden siger
“Quote. “
Jane DOE, Stilling
Roskilde Festival
Nøgletal
Se nøgletallene herunder for en oversigt over vores indsats og de konkrete resultater, vi har opnået sammen.
Dataene er baseret på tal fra Roskilde Festival 2024.
Løsningen
Stor impact på en high-traffic festival
Roskilde Festival er et af de største events i Norden, og med over 130.000 deltagere, frivillige og medarbejdere skabes der en massiv efterspørgsel på mad og drikke – og dermed også emballage. Store events som denne har et enormt potentiale for at reducere engangsaffald og implementere mere bæredygtige løsninger. Derfor var overgangen til genbrugsemballage en oplagt mulighed for at mindske miljøpåvirkningen og inspirere til en grønnere festivaloplevelse.
Sådan fungerede løsningen i praksis
2024 leverede vi 184.000 genbrugskaffekopper til Roskilde Festival som en del af et semi-lukket retursystem. Festivalgæsterne købte deres kaffe i en New Loop-kop, som de returnerer i en af festivallens returstationer. Gæsterne kunne også ombytte koppen gratis til en ny. Koppernes unikke QR-kode førte til en landingpage med information om, hvordan koppen kunne returneres på festivallen.
Logistisk set blev de brugte kaffekopper dagligt indsamlet og transporteret til et vaskeanlæg, hvor de blev rengjort og klar til at blive brugt igen. Dette system sikrede en høj grad af genbrugscyklusser og reducerede behovet for engangsemballage markant.
Gæsternes oplevelse: Positive tilbagemeldinger
For at forstå festivaldeltagernes oplevelse af genbrugsemballage gennemførte vi en undersøgelse under festivalen. Både gæster og frivillige gav overvejende positive tilbagemeldinger og udtrykte glæde over at der var et bedre alternativ end engangsemballage.
Genbrugskopperne er fremstillet af materiale i højere kvalitet end engangskopper, da de skal kunne holde til mange brugscyklusser. Det gør ikke kun kopperne mere robuste og behagelige at drikke af, men forbedrer også drikkeoplevelsen, da de holder væsken varm i længere tid.
Hvordan fungerer det?
Sådan fungerer det
Step 1.
Køb en kop kaffe
Køb en kop kaffe hos en af de mange kaffestader på festivallen. Første gang betales en gebyr på 5 DKK.
Step 2.
Nyd din kaffe
Scan herefter QR-koden på koppen og følg instruktionerne, som viser returningsmulighederne på festivallen.
Step 3.
OMBYT eller Returner koppen
Ombyt koppen til en ny, eller returner koppen hos en af de mange returstationer, som en del af Roskilde Festivals SWAP and TOKEN system.
Step 4.
Vi vasker og returnerer
New Loop afhenter dagligt de brugte kopper, kører dem til et vaskeanlæg hvorefter kopperne er klar til at blive brugt igen.
Relevante cases